znak obce Časy
Obec Časy

JEDNACÍ ŘÁD ZASTUPITELSTVA MĚSTA BOJKOVICE

Bojkovice
Zastupitelstvo města Bojkovice (dále jen "ZM") se usneslo podle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), (dále jen "zákon o obcích") ve změně pozdějších předpisů na vydání tohoto jednacího řádu:
§ 1
Úvodní ustanovení
  1. Jednací řád ZM upravuje přípravu, svolání, průběh zasedání, usnášení a kontrolu plnění usnesení ZM, jakož i další otázky.
  2. O otázkách upravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání rozhoduje ZM v mezích zákona o obcích.
§ 2
Pravomoci zastupitelstva města
  1. Zastupitelstvo města rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města (§ 35, odst. l zákona o obcích a § 35 a zákona o obcích). Zastupitelstvu města je vyhrazeno rozhodováním o všech otázkách uvedených v §§ 84 a 85 zákona o obcích. Zastupitelstvo města si může vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti města mimo pravomoce vyhrazené radě města podle § 102 odst. st. 2 zákona o obcích. (dále jen "rada města").
  2. Ve věcech patřících do přenesené působnosti zastupitelstvo města rozhoduje jen stanoví-li tak zákon o obcích nebo zvláštní zákon.
§ 3
Svolání zasedání zastupitelstva města
  1. ZM se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce. Zasedání ZM svolává a zpravidla řídí starosta. Svolává je nejpozději do sedmi dnů přede dnem zasedání. Požádá-li o to alespoň třetina členů ZM, hejtman kraje, je starosta povinen svolat zasedání ZM do 21 dnů ode dne, kdy žádost byla doručena Městskému úřadu v Bojkovicích (dále jen "městský úřad").
  2. Nesvolá-li starosta zasedání ZM podle odst. l), učiní tak místostarosta, popř. jiný člen ZM.
§ 4
Příprava zasedání zastupitelstva města
  1. Přípravu zasedání ZM organizuje starosta města, případně místostarosta podle programu stanoveného radou města, přitom stanoví zejména:
    a) dobu a místo zasedání
    b) odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů
    c) způsob projednání materiálů a návrhů na projednání opatření s občany města
  2. Návrhy rady města, výborů, nebo členů ZM se předkládají podle obsahu buď ústně na jednání ZM nebo písemně.
  3. Písemné materiály, určené pro zasedání ZM předkládá navrhovatel v počtu 21 výtisků prostřednictvím městského úřadu tak, aby mohly být doručeny nejpozději do 7 dní přede dnem zasedání ZM jeho členům.
  4. Materiály pro zasedání ZM obsahují:
    a) název materiálu
    b) jeho obsah
    c) návrh usnesení a důvodovou zprávu
  5. Důvodová zpráva musí obsahovat:
    a) zhodnocení dosavadního stavu
    b) rozbor příčin nedostatků
    c) odůvodnění navrhovaných opatření a jejich ekonomický dopad
  6. Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům ZM komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření.
  7. O místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání ZM informuje městský úřad občany alespoň 7 dní před zasedáním ZM , a to vyvěšením na úřední desce městského úřadu, prostřednictvím místního rozhlasu, popř. též jiným vhodným způsobem.
§ 5
Účast členů ZM na zasedání
  1. Členové ZM jsou povinni se zúčastnit každého zasedání ZM, jinak jsou povinni se písemně omluvit starostovi nebo místostarostovi s uvedením důvodu. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá starosta nebo místostarosta.
  2. Účast na zasedání stvrzují členové ZM podpisem do listiny přítomných.
§ 6
Program jednání zasedání ZM
  1. Program jednání zasedání ZM navrhuje rada města.
  2. Člen ZM, u něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v ZM mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání ZM, které má danou záležitost projednávat. O tom, zda existuje důvod pro vyloučení z projednávání a rozhodování této záležitosti, rozhoduje ZM. V případě vyloučení z projednávání a rozhodování ZM nemusí člen ZM opustit fyzicky zasedání.
  3. Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání ZM mají jeho členové, RM a výbory.
  4. Na zasedání ZM může být jednáno jenom o věcech, které byly dány na program a o návrzích přednesených v průběhu zasedání ZM, o jejichž zařazení rozhodne ZM. Starosta města popř. místostarosta sdělí návrh programu jednání při jeho zahájení, o něm či o námitkách proti němu rozhoduje ZM hlasováním.
§ 7
Průběh zasedání ZM
  1. Zasedání ZM řídí starosta, případně místostarosta. ZM může zvolit pracovní předsednictvo, jehož členy tvoří zpravidla předsedající, tajemník a další z členů ZM.
  2. Předsedající řídí hlasování, jehož výsledek zjišťuje a vyhlašuje, ukončuje a přerušuje zasedání a dbá o to, aby mělo pracovní charakter a věcný průběh. Jestliže, při zahájení jednání ZM nebo v jeho průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů ZM, ukončí předsedající zasedání ZM. Do l5-ti dnů se koná jeho náhradní zasedání.
  3. V zahajovací části jednání předsedající prohlásí, že zasedání ZM bylo řádně svoláno a vyhlášeno, konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny členů, dá schválit program jednání a opatření, zda diskuse bude probíhat ke každému bodu programu zvlášť, nechá zvolit návrhovou komisi a dva členy ZM za ověřovatele zápisu z tohoto zasedání. Potom sdělí, zda byl ověřen zápis z předchozího zasedání, zda byl vyložen k nahlédnutí na městském úřadě a zda byly proti němu podány námitky člena ZM.
  4. Zápis, proti němuž nebyly námitky člena ZM podány se pokládá za schválený. Pokud byly námitky člena ZM podány, rozhodně o nich nejbližší zasedání ZM.
  5. Zápis z předchozího zasedání ZM je při zasedání ZM vyložen k nahlédnutí.
  6. Úvodní slovo k hlavním zprávám uvede předkladatel.
  7. Do rozpravy se přihlašují členové ZM písemně nebo zvednutím ruky v průběhu zasedání. Bez ohledu na pořadí přihlášek do diskuse musí být uděleno slovo tomu členovi ZM, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů.
  8. Starosta předkládá ZM k rozhodnutí usnesení RM , jehož výkon starosta pozastavil, měl-li za to, že je nesprávné. Je povinen věc vysvětlit a zdůvodnit předkládaný návrh. ZM rozhodne hlasováním.
  9. ZM může v průběhu jednání hlasováním bez rozpravy body programu přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo i více bodům pořadu.
  10. Na zasedání ZM musí být uděleno slovo členu vlády nebo jím určenému zástupci, senátorovi, poslanci, nebo zástupci orgánů kraje, pokud požádá o slovo.
  11. Do diskuse se mohou členové ZM přihlásit jenom do konce rozpravy.
  12. Nikdo, komu předsedající neudělil slovo nemůže se ho ujmout.
  13. Předsedající udělí slovo občanovi města, který se přihlásí do diskuse se svým stanoviskem k projednávané věci.
  14. ZM se může usnést na omezujících opatřeních podle průběhu jednání, např.:
    - nikdo nemůže mluvit v téže věci vícekrát než dvakrát
    - doba diskusního vystoupení se omezuje (na 5 minut a u předkladatele na l0 minut)
    - technické poznámky se zkracují na dobu 3 minut
  15. Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv člen ZM. O jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.
§ 8
Příprava usnesení ZM
  1. Návrh usnesení předkládaný ZM ke schválení návrhovou komisí, vychází ze zpráv projednaných tímto orgánem a z diskuse členů zastupitelstva.
  2. Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání, závěry, opatření a způsob kontroly musí být v usnesení formulovány stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů. Návrh usnesení posuzuje a ZM předkládá návrhová komise.
  3. Usnesením zastupitelstva města se ukládají úkoly v otázkách samostatné působnosti starostovi a jiným členům ZM.
§ 9
Hlasování
  1. ZM je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
  2. Vyžaduje-li povaha usnesení, aby ZM hlasovalo o jednotlivých bodech navrženého usnesení, stanoví pořadí pro postupné hlasování předsedající.
  3. Byly-li uplatněny pozměňující návrhy dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu.
  4. V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo města nejprve o variantě doporučené návrhovou komisí. V případě uplatnění protinávrhu se hlasuje nejdříve o tomto protinávrhu. Schválením jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijaté.
  5. Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se ZM na návrh předsedajícího nebo jiného člena ZM usnést na dohadovacím řízení. Předsedající v tomto případě vyzve politické skupiny členů ZM, aby jmenovaly po jednom zástupci pro toto řízení a zasedání ZM přeruší. Dohadovací řízení vede předsedající. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu, předsedající obnoví přerušené zasedání ZM, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat. Nezíská-li upravený návrh potřebnou většinu, prohlásí předsedající návrh za odmítnutý.
  6. Nepřijme-li ZM navržené usnesení nebo žádnou z jeho předložených variant, návrhová komise vypracuje nový návrh usnesení.
  7. Hlasování se provádí veřejně nebo tajně, o čemž rozhoduje ZM. Veřejné hlasování provádí zvednutím ruky pro návrh nebo proti návrhu nebo se lze hlasování zdržet. Usnesení je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů ZM. Veřejné hlasování může být i jmenovité, členové hlasují slovně - ANO, NE, ZDRŽUJI SE HLASOVÁNÍ po uvedení svého jména.
  8. Usnesení ZM a právní předpisy města podepisuje starosta spolu s místostarostou nebo jiným členem ZM.
  9. Zveřejnění usnesení ZM se provádí na úřední desce městského úřadu, popř. na internetu na webové stránce města Bojkovice a dále je k dispozici na městském úřadu.
§ 10
Dotazy připomínky a podněty členů ZM
  1. Členové ZM mají právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu města a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je město a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které město založilo nebo zřídilo.
  2. Písemnou odpověď musí členové ZM obdržet do 30 dnů.
  3. Souhrnnou zprávu o vyřízení připomínek a dotazů předkládá starosta jednání ZM na jeho následujícím zasedání. Pokud tazatel vyjádří v této souvislosti nespokojenost s vyřízením jeho dotazu, zaujímá k tomu konečné stanovisko ZM.
  4. Uplatněné dotazy na zasedání ZM se zaznamenávají v zápise a je o nich a jejich vyřízení vedena evidence u městského úřadu.
§ 11
Péče o nenarušený průběh jednání
  1. Nikdo nesmí rušit průběh jednání ZM, předsedající může vykázat ze zasedací síně rušitele jednání.
  2. Nemluví-li řečník k věci nebo překročí-li stanovený časový limit, může mu předsedající odejmout slovo.
§ 12
Ukončení zasedání ZM
Předsedající prohlásí zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo. Rovněž prohlásí zasedání za ukončené, klesne-li počet přítomných členů zastupitelstva pod nadpoloviční většinu všech členů ZM nebo z jiných závažných důvodů, zejména nastaly-li skutečnosti znemožňující nerušené jednání. V těchto případech zasedaní svolá znovu do 15-ti dnů.
§ 13
Pracovní komise
  1. Pro přípravu stanovisek a expertiz může ZM zřídit pracovní komise.
  2. Do těchto pracovních komisí ZM volí své členy a podle potřeby další odborníky a experty.
  3. Funkce pracovních komisí končí splněním úkolu, nejpozději skončením zasedání ZM.
§ 14
Organizačně technické záležitosti zasedání ZM
  1. O průběhu zasedání ZM se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá městský úřad. Vede také evidenci usnesení jednotlivých zasedání ZM a soustřeďuje zprávy o jejich plnění.
  2. Schválený zápis dosvědčuje průběh jednání a obsah usnesení. Jeho nedílnou součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných, návrhy a dotazy, podané při zasedání ZM písemně.
  3. V zápise se uvádí:
    - den a místo jednání
    - hodina zahájení a ukončení
    - počet přítomných členů ZM
    - doba přerušení
    - jména určených ověřovatelů zápisu
    - jména omluvených i neomluvených členů ZM
    - schválený pořad jednání
    - průběh rozpravy se jmény řečníků
    - podané návrhy
    - průběh a výsledek hlasování
    - podané dotazy a návrhy
    - přijatá usnesení
    - další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů ZM měly stát součástí zápisu
  4. Zápis se pořizuje do 10 dnů po skončení zasedání zastupitelstva a podepisují jej starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Musí být uložen na městském úřadě k nahlédnutí. Po uplynutí 5-ti let je předán okresnímu archivu k archivaci.
  5. O námitkách člena ZM proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání ZM.
§ 15
Zabezpečení a kontrola usnesení
  1. Rada města projedná na své nejbližší schůzi organizační opatření k zabezpečení usnesení ZM. Návrh radě města předkládá tajemník městského úřadu.
  2. Kontrolní výbor kontroluje usnesení ZM. O provedené kontrole výbor pořídí zápis.
  3. Souhrnnou kontrolu usnesení provádí rada města a informuje ZM na každém řádném zasedání.
§ 16
Jednací řád vydalo ZM dne 19.12.2002 a nabývá účinnosti dne 1.1.2003.
§ 17
Tímto jednacím řádem se zrušuje jednací řád městského zastupitelstva ze dne 14.11.2002.

starosta města

místostarosta města